Mae Wang trekking

13 september 2015 - Mae Wang District, Thailand

verslag 13-09-2015 Mae wang national park.

Vandaag ging de wekker om 7 uur en werd ik om 08.00 am opgehaald bij mijn hostel. Het regende pijpenstelen en ik zou vandaag een trektocht door de jungle maken, met bamboe raften, bezoeken van een waterval en olifanten voeren en wassen in de rivier. Ik kreeg van Kelly (backpacker)haar regenjas mee want zij zou een kookcursus doen en hem niet nodig hebben, super!

Ik vertrok en hoorde dat ik de enige was die de toer voor vandaag geboekt had! Dat betekende dus, alleen met de gids, geen andere drukke toeristen en alle olifanten voor mezelf haha! tof tof! Het geluk staat me nog steeds bij :)

We reden eerst naar een markt waar ik bananen kon kopen voor mijn olifantjes. Daarna gingen we naar een andere markt waar je dingen zoals regenjassen, hoedjes en andere jungleproof materialen kon kopen. Ik kocht een pangang hoedje, je weet wel... zo'n Aziatische rijst punt hoedje.

Het was vanaf de laatste markt nog een uur rijden. De stad maakte plaatst voor de natuur en we reden de bergen in, langs de rijst- en maïsvelden. En daar begon ook de jungle. Een prachtige route naar het echte en oude Thaise bestaan.

We kwamen aan bij de rivier en ik kreeg kleding om aan te doen voordat we op een vlot gemaakt van bamboe de rivier zouden trotseren. De rivier was door de vele regenval iets hoger en wilder dan normaal maar daarom niet minder leuk! Samen met mijn gids (24 jaar en 10 cm kleiner dan mij) gingen we op het vlot zitten terwijl de "kapitein" van het vlot voorop stond. Het begon rustig en we gingen mee met het rustige ritme van de rivier. Super mooi om de jungle op deze manier te ervaren. We zagen 1 slang door het water schieten en vele gele vlinders cirkelden om ons heen.

We kwamen bij een wilder stuk in de rivier aan de de "kapitein" keek een beetje gestrest. Hij commandeerde snel naar ons dat we tegen elkaar moesten gaan zitten en elkaar moesten vasthouden. Zelf ging hij ook gehurkt zitten, net op tijd voordat we in de stroomversnelling terecht kwamen. En we schoten in snelheid tussen de rosten door waarbij ons vlot ook een paar raake klappen kreeg van de golven en de stenen. Ik vond dit zelf wel erg leuk, beetje pit erin!

Na dit bamboe vlot avontuur was het tijd voor een lunch, dit in een oud dorpje bij locals. Ik kreeg lunch waar ik wel 3 dagen van had kunnen eten en kon na stevig mijn best te hebben gedaan ook niet alles op.

Het viel mij op dat de gids en de chauffeur het moesten doen met een mager snoepje en brooddeeg. Ik besloot mijn eten met hun te delen en gaf alles wat ik over had aan hun. Meer locals schoven aan tafel en iedereen genoot van het eten. Terwijl ik al bom vol zat kreeg ik ook nog 2 stukken watermeloen voorgeschoteld, dit heb ik met de kindjes uit het dorpje gedeeld die er erg blij mee waren.

Na de lunch was het tijd om verder te trekken en naar de olifanten te gaan. Ik mocht ze eerst voeren met de bananen die ik gekocht had op de markt en als ze aan me gewend waren mocht ik met 1 olifant genaamd Jenny de rivier in. Om met haar te spelen en haar te wassen. Al kan je beter zeggen dat Jenny met mij mocht spelen en mij mocht wassen haha!

Terwijl Jenny helemaal los ging in de rivier, rollen, water uitblazen, opstaan een banaan halen en weer terug de rivier in dook. Maakte ik me iets zorgen over mijn eigen welzijn naast zo'n groot, zwaar en enthousiast beest in de rivier. Ik liet Jenny even haar gang gaan en na een tijdje bleef ze rustig liggen. Ik gebruikte riverbodem (zand/steentjes) om haar te wassen en te schubben en deed af en toe een paar sprongen achteruit als ze weer wild begon te rollen in de rivier. Wauw! Wat was het mooi om haar zo te zien genieten!

Mijn gids, tevens een olifanten trainster in wording leerde me het één en ander over Jenny en leerde me een paar commando's zoals Djuub Djuup en voor ik het wist zoog een slurf zich vast aan mijn wang. Dit was dus een dikke vette olifanten kus. Even was ik bang om met een zuigzoen van een olifant op mijn wang rond te lopen maar besloot snel dat, dat opzich ook best grappig is haha.

Na nog een paar kusjes probeerde de gids me een nieuw commando te leren. Ik had geen idee wat Jenny zou doen en wachtte af.. ik wachtte alleen niet lang genoeg om door te hebben wat er zou gebeuren, ik vroeg Jenny om nog een kusje terwijl de gids haar net een commando gaf om mij een douche te geven. Dit resulteerde in een waterstraal recht mijn gezicht en neus in. Vervolgens liet Jenny zich weer in de rivier vallen en deed een toeter, ja, juist, ik werd gewoon keihard uitgelachen door een olifant! Terwijl ik het rivier water uit mijn hersenpan probeerde te schudden kreeg ik alweer een nieuwe douche, Jenny was duidelijk in een klier bui en negeerde verder alle commando's. Wat had ze een lol terwijl ze me optilde en vervolgens in de rivier gooide en me er een douche achter aan gaf. Geweldig!

De gids durfde het aan en liet Jenny voor me buigen zodat ik op haar kon klimmen. Ik keek de gids aan en dacht aan het moment dat Irma en Marleen mij op een paard hadden proberen te hijsen. Ja, juist dit wordt dus 10x niks.

Ik werd flink aangemoedigd en besloot een poging te wagen. Wat trouwens makkelijker bleek te zijn dan gedacht. Ik mocht samen met Jenny door de rivier lopen, maar eenmaal op haar nek voelde ik dat mevrouw nog steeds in een klier bui was. Niet echt een veilig gevoel kan ik je wel vertellen.

Jenny liep met mij op haar nek de rivier uit op weg naar? ja geen idee. En zo stond ze zelf ook te twijfelen aan haar route . Ze besloot terug te gaan naar de rivier en ik merkte aan de Mahout dat ze ook zijn commando's flink aan het negeren was. En toen stond ze stil in de rivier, iets te lang en ik werd terecht zenuwachtig. Uit het niks liet ze zich vallen en wou ze rollen met mij nog op haar nek. Op de een of andere manier reageerde ik snel en wist zo mijn benen over haar heen te gooien om zo (NIET) soepel van haar rug te glijden om zo strompelend door de rivier veilig gebied te betreden. Niet alleen Jenny vond dit leuk maar ook de gids en de Mahout lagen in een deuk. Na nog even met Jenny te hebben gespeeld en haar te belonen met bananen mocht ik naar de jongere olifantjes toe. Hier mocht ik niet te dicht bij komen omdat de jonkjes iets te enthousiast spelen met mensen. Ik zwaaide de fantjes uit en we trokken verder de jungle in.

Een uur lopen door de volgroeide Jungle om een waterval te bereiken waarbij ik ook bij de waterval mocht zwemmen! Ik liep samen met mijn gids door de jungle en ze vertelde dat we een andere route zouden nemen als normaal, dit omdat er de laatste twee dagen een grote slang was gespot bij de normale route. Goed plan vond ik!

We liepen dus echt door de jungle nu, geen uitgesleten modderpad meer maar planten, planten & planten. En daar gingen we, twee mini meisjes met allebei een stok om zo de wildernis door te komen. Helemaal kapot kwamen we aan bij de waterval waar ik een verfrissende duik kon nemen en kon genieten van de rust! Want al was ik de enige tijdens deze toer, er waren ook geen andere groepen bij de waterval. Alleen de gids, de waterval, jungle, ik en een zwerfhond. Want die kom je echt op de gekste plekken tegen (zoals ook boven op de tiger tempel!) Door de vele regenval was de waterval ruiger en de stroming eronder dus ook. Ik besloot om niet verder in het water te gaan en me veilig tussen de rosten de begeven. Toen een tropische regenbui zich over ons heen stortte vond ik het wel tijd om te gaan.

Eenmaal bij mij hostel terug had ik me lekker op het dakterras in de zon genesteld en genoot ik na van deze wederom geweldige dag! En wat een geluk dat ik alleen was, en zo alle tijd had om te genieten!

's avonds nog even met Kelly naar de beroemde sunday market van Chiang mai geweest en wat leuke kleding gekocht :) en genoten van de straat muziekanten!

Liefs een Gelukkig olifanten meisje